کانستراکت گیم

استفاده فونت های دلخواه در بازی

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۱۳ ب.ظ


مقدّمه

سلام. این آموزش برای این نیست که فقط یاد بدیم چه طور می‌شه فونت رو تغییر داد، بلکه در این‌جا می‌خواهیم کاری کنیم که اگر بازی‌کن فونت مورد نظر ما را در دستگاه خود نداشت باز هم متن ما با آن فونت به درستی دیده شود. همون طور که می‌دونید برای تغییر فونت در حالت عادی ابتدا باید شیء متنی مورد نظر رو انتخاب کنید و در نوار ویژگی‌ها روی گزینه‌ای که در تصویر زیر می‌بینید کلیک کنید. ولی در صورت استفاده از این حالت اگه بازی‌کن فونت ما را در دستگاه خود نداشته باشد، نمی‌تواند متن را با فونت مورد نظر ما ببیند.
تغییر فونت در حالت عادی
یکی از ویژگی‌های Construct 2 پشتیبانی از وب‌فونت است. برای آشنایی کلّی با وب‌فونت‌ها می‌تونید به این لینک مراجعه کنید. ما می‌خواهیم در این آموزش یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم در Construct 2 از وب‌فونت استفاده کنیم.

دانلود و تبدیل فونت

ابتدا می‌تونید فونت مورد نظر برای استفاده در بازی‌تون رو از سایت‌هایی مثل آوب‌فونت دانلود کنید.

حالا می‌خواهیم فونت‌مون رو به وب‌فونت تبدیل کنیم. وارد سایت web-font-generator.com بشوید. در این مرحله روی دکمه‌ی Browse کلیک کنید و فونتی که دانلود کرده‌اید را انتخاب کنید، بعد مثل تصویر زیر تیک گزینه‌ی اوّل رو نذارید ولی تیک گزینه‌ی دوم رو بذارید و در نهایت روی Generate web font کلیک کنید.

تصویر سایت web font generator

در صفحه‌ی بعد روی دکمه‌ی سبزرنگ Download Package کلیک کنید تا یک فایل زیپ حاوی فایل‌های مورد نیاز رو دانلود کنید. فایل زیپ رو از حالت فشرده خارج کنید. بعد فایل preview رو حذف کنید، چون نیازی به آن نداریم و اسم فایل styles رو به چیزی مثل font_name تغییر بدید (به جای font_name اسم فونت رو بنویسید)، چون اگه خواستیم بعداً یک فونت دیگه هم اضافه کنیم اسم فایل css آن‌دو یکسان نشود.

استفاده از وب‌فونت در Construct 2

وارد Construct 2 شوید و در نوار پروژه برای دسته‌بندی بهتر، یک زیرپوشه برای Files ایجاد کنید و اسمش رو مثلاً Fonts قرار بدهید. بعد تمام فایل‌هایی که از حالت فشرده خارج کردید رو در اون زیرپوشه وارد کنید. تا الآن باید نوار پروژه‌تون این شکلی شده باشه (در این مثال از فونت ATaha-Bold استفاده شده است):
وب فونت ها در نوار پروژه
حالا برای این‌که موقع شروع لیوت فونت متن‌مون عوض بشه، بعد از قرار دادن یک شیء متنی در لیوت وارد ایونت‌شیت شوید. بعد از ایونت On start of layout استفاده کنید و در اکشن‌های شیء متنی، اکشن Set web font رو انتخاب کنید.

سپس در پنجره‌ی پارامترها، در جلوی CSS URL اسم فایل css رو بنویسید و جلوی Family name اسم فونت رو بنویسید؛ این همون اسم فایل‌ها هست که پسوند نداره.

پارامترهای وب فونت
وب فونت در ایونت شیت

حالا اگه بازی رو تست کنید، می‌بینید که متن شما با فونت دلخواهتون به درستی نمایش در اومده (مشابه تصویر زیر). حتّی اگه دستگاه مقصد (مثلاً یک دستگاه اندرویدی یا…) فونت مورد نظر رو نصب هم نداشته باشه، بدون هیچ مشکلی متن رو با همون

http://si2.ir

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۸
پوریا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی